Rendezvénynaptár
-
november 21.11:00 - 14:45
A vizsga során a jelentkezők tudományos szövegek értelmezésében, biológiai képek elemzésében, valamint a betegségek okainak, diagnosztikai és kezelési lehetőségeinek ismeretében bizonyíthatják felkészültségüket. A cél, hogy a felvételizők megmutassák, mennyire képesek a biológiai összefüggéseket logikusan és pontosan bemutatni, valamint tudományos szempontból helyes válaszokat adni a feltett kérdésekre.
A szóbeli vizsga 23, a középiskolai biológia tananyagra épülő témakör alapján történik.
A vizsgaterembe lépve a jelentkező húz egy vizsgakártyát, amelyen lévő szám jelzi, hogy melyik feladatok tartoznak az egyes vizsgaállomásokhoz.
A jelentkező az első vizsgaállomáson a kihúzott témakörhöz kapcsolódó tudományos szöveg értelmezése után válaszol a vizsgáztató által a szöveghez kapcsolódó kérdésekre.
A munkaállomáson eltöltött idő max. 10 perc. Maximálisan elért pontszám 10 pont.
Az elért pontszámot a vizsgáztató a pontozási lapon rögzíti és aláírásával hitelesíti.
A második vizsgaállomáson a jelentkezőnek a témakörhöz kapcsolódó kép vagy képek alapján feltett kérdésekre kell válaszolnia.
A feleletekre maximálisan 10 perc áll rendelkezésre. Maximálisan elért pontszám 10 pont.
Az elért pontszámot a vizsgáztató a pontozási lapon rögzíti és aláírásával hitelesíti.
A harmadik vizsgaállomáson a vizsgázónak be kell mutatnia a betegséget, megnevezni az érintett szerveket vagy rendszereket, és leírni a betegség főbb tüneteit, meg kell magyaráznia, hogy mi okozza a betegséget, röviden ki kell térnie arra, hogyan lehet diagnosztizálni a betegséget, illetve milyen kezelési lehetőségek állnak rendelkezésre valamint ismertetnie kell a megelőzés lehetőségeit.
A feleletre 5 perc áll rendelkezésre. Maximálisan elér pontszám 10 pont.
Az elért pontszámot a vizsgáztató a pontozási lapon rögzíti és aláírásával hitelesít.
A biológia felvételi témakörei:
1. Az élő szervezetek kémiája, legfontosabb elemek. Kémiai kötések, kémiai kölcsönhatások. A víz tulajdonságai. Pufferoldatok, pH. Az élet eredete. Biokatalízis. A sejtek, mint az élet alapvető egységei.
2. A biológiai membrán felépítése és funkciói. Transzportfolyamatok. Ozmózis. Passzív transzport a sejtmembránokon keresztül. Aktív transzport a sejtmembránokon keresztül.
3. A prokarióta sejtek jellemzői. A bakteriális sejtek szerkezete. Baktériumok által okozott megbetegedések. A génexpresszió szabályozása prokariótákban. A laktóz (lac) operon
4. Az eukarióta sejtek jellemzői. Sejtszervecskék. A mitokondriumok felépítése és funkciói. Az ATP szintézis kemiozmotikus mechanizmusa. A sejtmag. Az endoplazmatikus retikulum és a Golgi komplexum
5. A nukleinsavak szerkezete és funkciói. Nukleotidok. RNS és DNS. A DNS-replikáció mechanizmusa.
6. A transzkripció. A genetikai kód. A transzláció. A riboszómák szerkezete. Vezikuláris transzport.
7. A fehérjék szerkezete és funkciói. A szénhidrátok szerkezete és funkciói. A lipidek szerkezete és funkciói.
8. A celluláris immunválasz. A humorális immunválasz. Immunglobulinok. Aktív és passzív immunizálás.
9. Hámszövet, kötő- és támasztószövetek, idegszövet. A vér sejtes elemei. Véralvadás.
10. Az izomszövetek. A vázizmok. Az izomösszehúzódás mechanizmusa.
11. Az emlős szív felépítése és működése. Szívizom. A szívciklus. Ingerképzés, ingerületvezetés
12. Artériák, vénák és kapillárisok. A vérnyomás szabályozása hormonális és neuronális mechanizmusokkal. Vér-agy gát
13. Belső elválasztású mirigyek. A hipotalamusz hormonjai. Az agyalapi mirigy és hormonjai.
14. A férfi reproduktív rendszer. Férfi nemi szervek. Férfi nemi hormonok.
15. A női reproduktív rendszer. Női nemi szervek. Menstruációs ciklus. Női nemi hormonok.
16. Az emberi vese felépítése és működése. A vizeletelválasztás idegi és hormonális szabályozása. RAAS
17. A légutak anatómiája és szövettana. Oxigén és szén-dioxid szállítás. Hemoglobin és mioglobin. A légzés idegi szabályozása. Respiratorikus acidózis/alkalózis
18. Az idegszövet. Idegsejtek. Nyugalmi és akciós potenciál, lokális potenciálok. Központi és perifériás idegrendszer.
19. A vegetatív idegrendszer. Szimpatikus és paraszimpatikus idegrendszer. A gerincvelő szerkezete és funkciói. A gerincvelő reflex.
20. Az érző idegrendszer általános jellemzői. A szem és a látás. Az emberi retina felépítése.
21. Az emberi halló- és vesztibuláris rendszer. A Corti szerv.
22. . Kémiai ingerek észlelése: ízlelés és szaglás. A szájüreg anatómiája, fogak, nyálmirigyek.
23. Az emberi emésztőrendszer anatómiája. Emésztőenzimek. Az emésztés hormonális szabályozása. A vércukorszint hormonális szabályozása.
A negyedik munkaállomáson történik a manuális készségfelmérés.
A teszt célja, hogy felmérje a felvételire jelentkezők kézügyességét és motoros készségeinek fejlettségét. A teszt során különböző feladatok révén értékelik a kéz-szem koordinációt, a finommotoros mozgásokat és a gyorsaságot, amelyek kiemelten fontosak a fogorvosi munkában. Az eredményekből pontosan megállapítható, hogy a jelentkező milyen hatékonyan és gyorsan képes precíz, aprólékos manuális feladatokat végrehajtani.
A felmérést a Purdue Pegboard teszt eszközével végzi a vizsgáztató. Az eszköz egy olyan táblából áll, amelyen két párhuzamos sorban 25-25 lyuk található. A tábla tetején található szélső mélyedésekben kis fémrudak vannak, míg a középső mélyedésekben alátétek és gyűrűk kaptak helyet.
A teszt során elvégzendő feladatok:
1. Domináns kéz feladata:
2. Nem domináns kéz feladata:
3. Kétkezes feladat:
4. Összeszerelési feladat:
A vizsgáztató minden feladat után megszámolja a lyukakba behelyezett pálcikákat valamint az összeszerelt munkadarabokat és azt a pontozási lapon rögzíti. A feladatra adható intézményi plusz pont megállapítása sávosan történik az alábbiak szerint.
Pálcikaszám /összeszerelt darab |
Pont |
0-40 |
0 |
41-44 |
8 |
45-49 |
10 |
50-54 |
12 |
55-59 |
14 |
60-64 |
16 |
65-69 |
18 |
>=70 |
20 |
Az elért pontszámot a vizsgáztató a pontozási lapon rögzíti és aláírásával hitelesít.
A feladatot a jelentkezők otthon is gyakorolhatják a „Mesterlogika” nevű logikai társasjáték segítségével.