SZTE Felvételi Vizsga 2025


SZÓBELI VIZSGA MENETE:

 

A vizsga során a jelentkezők tudományos szövegek értelmezésében, biológiai képek elemzésében, valamint a betegségek okainak, diagnosztikai és kezelési lehetőségeinek ismeretében bizonyíthatják felkészültségüket. A cél, hogy a felvételizők megmutassák, mennyire képesek a biológiai összefüggéseket logikusan és pontosan bemutatni, valamint tudományos szempontból helyes válaszokat adni a feltett kérdésekre.

A szóbeli vizsga 23, a középiskolai biológia tananyagra épülő témakör alapján történik.

 

A vizsgaterembe lépve a jelentkező húz egy vizsgakártyát, amelyen lévő szám jelzi, hogy melyik feladatok tartoznak az egyes vizsgaállomásokhoz.

A jelentkező az első vizsgaállomáson a kihúzott témakörhöz kapcsolódó tudományos szöveg értelmezése után válaszol a vizsgáztató által a szöveghez kapcsolódó kérdésekre.

 

A munkaállomáson eltöltött idő max. 10 perc. Maximálisan elért pontszám 10 pont.

Az elért pontszámot a vizsgáztató a pontozási lapon rögzíti és aláírásával hitelesíti.

 

A második vizsgaállomáson a jelentkezőnek a témakörhöz kapcsolódó kép vagy képek alapján feltett kérdésekre kell válaszolnia.

 

A feleletekre maximálisan 10 perc áll rendelkezésre. Maximálisan elért pontszám 10 pont.

Az elért pontszámot a vizsgáztató a pontozási lapon rögzíti és aláírásával hitelesíti.

A harmadik vizsgaállomáson a vizsgázónak be kell mutatnia a betegséget, megnevezni az érintett szerveket vagy rendszereket, és leírni a betegség főbb tüneteit, meg kell magyaráznia, hogy mi okozza a betegséget, röviden ki kell térnie arra, hogyan lehet diagnosztizálni a betegséget, illetve milyen kezelési lehetőségek állnak rendelkezésre valamint ismertetnie kell a megelőzés lehetőségeit.

A feleletre 5 perc áll rendelkezésre. Maximálisan elér pontszám 10 pont.

Az elért pontszámot a vizsgáztató a pontozási lapon rögzíti és aláírásával hitelesít.

 

A biológia felvételi témakörei:

 

1. Az élő szervezetek kémiája, legfontosabb elemek. Kémiai kötések, kémiai kölcsönhatások. A víz tulajdonságai. Pufferoldatok, pH. Az élet eredete. Biokatalízis. A sejtek, mint az élet alapvető egységei.

2. A biológiai membrán felépítése és funkciói. Transzportfolyamatok. Ozmózis. Passzív transzport a sejtmembránokon keresztül. Aktív transzport a sejtmembránokon keresztül.

3. A prokarióta sejtek jellemzői. A bakteriális sejtek szerkezete. Baktériumok által okozott megbetegedések. A génexpresszió szabályozása prokariótákban. A laktóz (lac) operon

4. Az eukarióta sejtek jellemzői. Sejtszervecskék. A mitokondriumok felépítése és funkciói. Az ATP szintézis kemiozmotikus mechanizmusa. A sejtmag. Az endoplazmatikus retikulum és a Golgi komplexum

5. A nukleinsavak szerkezete és funkciói. Nukleotidok. RNS és DNS. A DNS-replikáció mechanizmusa.

6. A transzkripció. A genetikai kód. A transzláció. A riboszómák szerkezete. Vezikuláris transzport.

7. A fehérjék szerkezete és funkciói. A szénhidrátok szerkezete és funkciói. A lipidek szerkezete és funkciói.

8. A celluláris immunválasz. A humorális immunválasz. Immunglobulinok. Aktív és passzív immunizálás.

9. Hámszövet, kötő- és támasztószövetek, idegszövet. A vér sejtes elemei. Véralvadás.

10. Az izomszövetek. A vázizmok. Az izomösszehúzódás mechanizmusa.

11. Az emlős szív felépítése és működése. Szívizom. A szívciklus. Ingerképzés, ingerületvezetés

12. Artériák, vénák és kapillárisok. A vérnyomás szabályozása hormonális és neuronális mechanizmusokkal. Vér-agy gát

13. Belső elválasztású mirigyek. A hipotalamusz hormonjai. Az agyalapi mirigy és hormonjai.

14. A férfi reproduktív rendszer. Férfi nemi szervek. Férfi nemi hormonok.

15. A női reproduktív rendszer. Női nemi szervek. Menstruációs ciklus. Női nemi hormonok.

16. Az emberi vese felépítése és működése. A vizeletelválasztás idegi és hormonális szabályozása. RAAS

17. A légutak anatómiája és szövettana. Oxigén és szén-dioxid szállítás. Hemoglobin és mioglobin. A légzés idegi szabályozása. Respiratorikus acidózis/alkalózis

18. Az idegszövet. Idegsejtek. Nyugalmi és akciós potenciál, lokális potenciálok. Központi és perifériás idegrendszer.

19. A vegetatív idegrendszer. Szimpatikus és paraszimpatikus idegrendszer. A gerincvelő szerkezete és funkciói. A gerincvelő reflex.

20. Az érző idegrendszer általános jellemzői. A szem és a látás. Az emberi retina felépítése.

21. Az emberi halló- és vesztibuláris rendszer. A Corti szerv.

22. . Kémiai ingerek észlelése: ízlelés és szaglás. A szájüreg anatómiája, fogak, nyálmirigyek.

23. Az emberi emésztőrendszer anatómiája. Emésztőenzimek. Az emésztés hormonális szabályozása. A vércukorszint hormonális szabályozása.

 

A negyedik munkaállomáson történik a manuális készségfelmérés.


 

A MANUÁLIS KÉSZSÉGEKET FELMÉRŐ TESZT MENETE:

 

A teszt célja, hogy felmérje a felvételire jelentkezők kézügyességét és motoros készségeinek fejlettségét. A teszt során különböző feladatok révén értékelik a kéz-szem koordinációt, a finommotoros mozgásokat és a gyorsaságot, amelyek kiemelten fontosak a fogorvosi munkában. Az eredményekből pontosan megállapítható, hogy a jelentkező milyen hatékonyan és gyorsan képes precíz, aprólékos manuális feladatokat végrehajtani.


A felmérést a Purdue Pegboard teszt eszközével végzi a vizsgáztató. Az eszköz egy olyan táblából áll, amelyen két párhuzamos sorban 25-25 lyuk található. A tábla tetején található szélső mélyedésekben kis fémrudak vannak, míg a középső mélyedésekben alátétek és gyűrűk kaptak helyet.

A teszt során elvégzendő feladatok:

 

1. Domináns kéz feladata:

  • A teszt során a résztvevőnek csak a domináns kezét használva kell a domináns oldalon lévő mélyedésből egyenként kiemelni a fémrudakat, majd azokat a vele azonos oldalon található lyuksorba kell helyeznie, fentről lefelé haladva, minden furatot kihasználva, kihagyás nélkül.
  • A feladat elvégzésére 30 másodperc áll rendelkezésre, és az idő lejártát a vizsgáztató jelzi.

     

    2. Nem domináns kéz feladata:

    • A teszt során a résztvevőnek csak a nem domináns kezét használva kell a nem domináns oldalon lévő mélyedésből egyenként kiemelni a fémrudakat, majd azokat a vele azonos oldalon található lyuksorba kell helyeznie, fentről lefelé haladva, minden furatot kihasználva, kihagyás nélkül.
    • A feladat elvégzésére 30 másodperc áll rendelkezésre, és az idő lejártát a vizsgáztató jelzi.

      3. Kétkezes feladat:

      • A teszt során a résztvevő mindkét kezét használva egyszerre kell behelyezzen egy-egy fémrudat megfelelő keze felőli lyuksorba, fentről lefele haladva minden furatot kihasználva, kihagyás nélkül.
      • A feladat elvégzésére 30 másodperc áll rendelkezésre, és az idő lejártát a vizsgáztató jelzi.

         

         

        4. Összeszerelési feladat:

        • A teszt során a résztvevő mindkét kezét használva felváltva folyamatosan dolgozik. A domináns kezével furatba helyez egy fémrudat, utána a nem domináns kezével a fémrúdra helyez egy alátétet, ezután a domináns kezével ráhelyezi a gyűrűt és a nem domináns kezével ráhelyez ismét egy alátétet. Az összeszerelt darabokat a domináns keze felőli sorba fentről lefele haladva helyezi el, minden furatot kihasználva, kihagyás nélkül.
        • A feladat elvégzésére 60 másodperc áll rendelkezésre, és az idő lejártát a vizsgáztató jelzi.

           

           

          A vizsgáztató minden feladat után megszámolja a lyukakba behelyezett pálcikákat valamint az összeszerelt munkadarabokat és azt a pontozási lapon rögzíti. A feladatra adható intézményi plusz pont megállapítása sávosan történik az alábbiak szerint.

           

          Pálcikaszám /összeszerelt darab

          Pont

          0-40

          0

          41-44

          8

          45-49

          10

          50-54

          12

          55-59

          14

          60-64

          16

          65-69

          18

          >=70

          20

           

          Az elért pontszámot a vizsgáztató a pontozási lapon rögzíti és aláírásával hitelesít.

           

          A feladatot a jelentkezők otthon is gyakorolhatják a „Mesterlogika” nevű logikai társasjáték segítségével.


          Rendezvénynaptár

          Rendezvénynaptár *